Nepodceňujte kouzlo písma na vašem webu
Když se přenesete přes starosti ohledně barev, rozvržení stránky či grafických prvků, stále nám zůstávají texty, které jsou hlavním nosičem informací na webu. Grafik by tedy v první řadě měl myslet na typografii. I když typografie v posledních letech prochází velkou vlnou tvořivosti, musíme myslet hlavně na čitelnost, optimalizaci přístupnosti, použitelnost či ergonomii čtení.
Proč se starat o výběr písma
Výběr vhodného druhu písma má svoji sílu, neboť působí nejen na estetiku a krásu, ale především vytváří komfortní prostředí pro uživatele.
Je důležité si uvědomit, že různé typy písma sdělují různé druhy informací a umí působit důvěryhodně i elegantně. Správně zvolené písmo také zlepšuje čitelnost textu, díky které zůstane návštěvník na webu delší dobu nebo se na něj bude rád vracet.
Nedávno jsem natrefila na pěkné přirovnání fontu k výběru oblečení. Když se chystáte do divadla, oblečete si pěkné elegantní šaty. Pokud se chystáte do posilovny, zvolíte tepláky nebo jiné sportovní oblečení. K výběru fontu je potřeba přistupovat obdobným způsobem. Typ písma vypovídá o vás, vaší firmě a ovlivňuje celkový dojem z vašeho webu.
Tradiční a pohodlná – patková písma
Patkové písmo je považováno za tradiční a stabilní. Používá se především pro tiskoviny, jako jsou noviny nebo knihy. Vyvolává ve čtenáři určitý nádech historie, spolehlivosti a důvěry.
Na webech se s tímto typem písma setkáte jen zřídka. Pro svůj historický nádech je při tvorbě moderních webových stránek využíváno jen v ojedinělých případech, například při tvorbě loga nebo na konkrétních specifických místech. I když výzkumné studie poukazují na to, že patkové písmo se čte zejména u delších textů lépe, rychleji a příjemněji, tak se v dnešní době na webech používá spíše písmo bezpatkové.
Patkové písmo má své kouzlo v případě nadpisů či textů, na které chceme upozornit. V kombinaci s písmem bezpatkovým vytváří zajímavý kontrast.
Nejlépe hodnocená patková písma z Google Fonts jsou například Alegreya, Vollkorn, BioRhyme, Lora, Frank Ruhl Libre, Playfair Display, Spektrální.
Moderní minimalistická písma
Tato písma často disponují velmi tenkými profily, čistým designem a mají málo rukopisných vlastností. Že je minimalismus bez ozdob trendem dnešní doby potvrzují i webové stránky známých módních značek, jako jsou například Dior nebo Calvin Klein.
Proto, pokud chcete zajistit moderní vzhled vašeho webu, je právě tento typ písma správnou volbou. Minimalistických písem je dnes celá řada, ale nenechte se unést. Na prvním místě je vždy čitelnost textu.
Mezi zajímavá písma tohoto druhu, vybraná z Google Fonts, patří například Varela, Montserrat, Source Sans, Lato, Open Sans, Museo Sans, BW Quinta Pro Light, Simplifica, Hero.
Silná písma
Chcete upoutat pozornost? Pak zvolte silná, odvážná a hlavně robustní písma. Tučné písmo má neuvěřitelný potenciál. Musí se ale použít na správných místech a ve správném množství. Silné písmo lze použít na texty, které chceme zvýraznit nebo na nadpisy určující hierarchii struktury textu na webu. Tento druh písma je vhodný pro kratší texty. Pokud chcete silným písmem zvýraznit více než šest slov, je potřeba se zastavit a dobře se nad tímto krokem zamyslet. Protože vizuální stimulace funguje tehdy, pokud je text doprovázen neutrálním písmem.
Silné linky zajistíte písmy jako Work Sans, Raleway, Montserrat, Alegreya, Josefin Sans.
Romantická písma
Jedná se o ručně psaná písma, která jsou obvykle dekorativní, honosná a vyvolávají romantický či elegantní dojem. Zde fungují jednoduchá pravidla – čím nakloněnější písmo je, tím více působí dojmem vintage a čím je zaoblenější, tím více podtrhuje retro styl.
Zde však buďte opatrní. Tato písma se hodí spíše na grafické pozvánky a plakáty, kterými chceme primárně zaujmout. Na webu vhodná nejsou a jejich použití musí mít dobrý důvod.
Příklady romantických písem: Allura, Balqis, BLACK JACK, Blenda, Cookie.
Tematická písma
Tento specifický druh písma je velmi těžké zařadit nebo popsat. Pokud však toužíte po vytvoření jedinečné identity vaší značky, je vhodné zvolit písmo právě z této kategorie.
Nepřehlédnutelnost je hlavní vlastností těchto písem. Při jejich použití dáváme především důraz na grafickou stránku než na dobrou čitelnost. Proto je využijete při tvorbě originálního loga, pozvánek či propagačních materiálů.
Mezi písma, která zaujmou a jsou zcela zdarma řadíme Accent, Coco, Castro Script, Vanity, Parisienne, Balqis, Moon, One Day.
Ani nejzoufalejší grafik nepoužije Comic Sans
Typ písma volte s ohledem na charakter webové stránky. Není například vhodné používat „Cartoon písma“ nebo písma s egyptským nádechem pro stránky právníka nebo doktora.
Také dbejte na správnou kombinaci písem. Přestože je důležité dobře rozlišit hlavní nadpisy od vedlejších textů, nesmíte zapomenout, že příliš mnoho druhů fontů vypadá neprofesionálně a na webu způsobí chaos. Proto vždy kombinujte maximálně čtyři druhy písma.
Nechte řádky dýchat!
Máte správné písmo, ale i tak se text nečte zrovna nejlépe? Chyba může spočívat v nesprávně zvolených mezerách mezi řádky. Doporučená výška řádku je od 130 % do 150 % velikosti písma. Teoreticky je možné použít jakékoliv řádkování mezi 120 % a 200 %, pokud si to konkrétní grafický návrh vyžaduje. Nejčastěji vznikají problémy, pokud je prostor mezi řádky příliš malý. Například už 100 % způsobí, že se písmena dotýkají a text je špatně čitelný. Dalším problémem může být příliš velká mezera mezi řádky, například 250 %. Takový text působí zmateně a pro čtenáře může být obtížné plynule navázat na další řádek.
Vybrat ideální písmo zabere čas. Pokud si nejste jisti kombinací písma, je možné použít webové služby jako Google Fonts, WebType, Front.com nebo Typekit.
Skvěle zvolená typografie vytvoří jedinečný web i bez dokonalé grafiky. Avšak web s prvotřídní grafikou, za použití nevhodné typografie, nebude perfektní nikdy.